Blog
Praca zdalna w IT – pułapki czyhające na początkujących programistów
- Czerwiec 30, 2019
- Autor: Katarzyna Rojewska
- Temat: Praca w IT
IT kusi nie tylko wysokimi zarobkami, ale także szeregiem możliwości, na które w wielu innych branżach nie można sobie pozwolić. Są to między innymi elastyczne godziny i praca zdalna, które są oferowane przez coraz więcej firm informatycznych. Czy jednak taka możliwość współpracy to dobra opcja dla osób, które stawiają pierwsze kroki w IT? Sprawdź, co musisz wziąć pod uwagę decydując się na wykonywanie swoich obowiązków spoza biura.
1. Samodyscyplina
Analizując, czy praca zdalna jest dla Ciebie, pierwsze, o czym musisz pamiętać to to, czy masz w sobie wystarczająco dużo samodyscypliny, aby zmotywować się do rzetelnego wykonywania swoich obowiązków w domu lub innym miejscu, z którego zdecydujesz się pracować. Wbrew pozorom, wcale nie jest to takie łatwe i nie każdy się do tego nadaje. “Przecież to tylko krótki wypad do sklepu”, “A może zrobię jeszcze szybkie pranie?”, “No to jeszcze trzeba szybko ugotować jakiś obiad” – takie myśli niejednokrotnie mogą Cię zaatakować, kiedy będziesz pracował z domu. Nie każdy da radę je od siebie odepchnąć i skupić się tylko na służbowych obowiązkach. Aby spędzić 8 godzin na rzeczywistej pracy, potrzeba odpowiedniego charakteru, silnej motywacji, zaangażowania i samodyscypliny. Zanim więc zdecydujesz się na pracę z domu, przemyśl, czy jest do coś dla Ciebie.
2. Rozpraszacze
Kolejnym czynnikiem, na który powinieneś zwrócić uwagę są wszelkiego rodzaju rozpraszacze, które na Ciebie czyhają. Pracując z domu, może to być m.in. remont w bloku, szczekanie psa, płacz dzieci i wiele innych Wykonując obowiązki w podróży, nigdy nie wiesz, kiedy trafisz np. na głośnych pasażerów komunikacji publiczej (podróżując np. pociągiem, możesz trafić na przedział z wycieczką szkolną lub turystami). Takie hałasy mogą nie pozwolić Ci w pełni skoncentrować się na swojej pracy, przez co możesz zaniedbać swoje obowiązki.
3. Mniej możliwości nauki
Musisz pamiętać, że ogromny wpływ na całą Twoją karierę ma to, czego nauczysz się w pierwszych latach swojej pracy. Aby zdobyć jak najwięcej wiedzy i umiejętności, warto mieć stały kontakt z doświadczonymi pracownikami. Ich pomoc na tym etapie może być nieoceniona. Wskazówki, które od nich otrzymasz sprawią, że szybciej zrozumiesz swoją pracę i będziesz miał większe szanse na awans w przyszłości. Niestety jeśli zdecydujesz się pracować zdalnie, możliwość nauki od bardziej doświadczonych kolegów z zespołu nie będzie tak duża jak w przypadku osób będących z nimi w jednym biurze. To głównie z tego powodu praca zdalna nie jest polecana osobom bez doświadczenia.
[ Sprawdź też: 8 wskazówek, które pozwolą Ci znaleźć pierwszą pracę IT]
4. Utrudniony kontakt z zespołem
Obecnie chyba każdy zespół IT, niezależnie od tego czy posiada pracowników zdalnych, korzysta z komunikatora online. To właśnie głównie za jego pomocą odbywają się rozmowy między członkami teamu. Często jednak zdarza się, że niektórzy są tak pochłonięci swoją pracą, że nie zwracają uwagi na nowe wiadomości od kolegów. Jeśli pracujesz z nimi w biurze, nietrudno jest ponowić swoje pytanie na żywo lub chociażby poprosić o odczytanie wiadomości. Zupełnie inaczej jest w przypadku osób zdalnych, które nie mają takiej możliwości i nie wiedzą, czy dana osoba rzeczywiście jest na tyle zajęta, że lepiej jej nie przeszkadzać. Takie sytuacje zdecydowanie utrudniają pracę i często zdarza się tak, że bardzo długo musisz czekać na rozwiązanie danego problemu. Szczególnie trudne jest to w przypadku osób początkujących, które zazwyczaj mają dużo pytań i pomoc kolegów jest tu wręcz niezbędna.
5. Większa kontrola pracodawcy
Aby wykazać, że ludzie niebędący w biurze rzeczywiście pracują, muszą rozliczać się ze wszystkich swoich zadań bardziej skrupulatnie niż inni. Nierzadko zdarza się, że mają oni zainstalowane dodatkowe programy, które monitorują pracę danej osoby i to, ile czasu spędza na poszczególnym zadaniu. Jeśli dana osoba nie odpowiada na wiadomości z komunikatora, mogą paść w jej kierunku podejrzenia, że w danym momencie nie ma jej przed komputerem. Zupełnie inaczej jest w przypadku osób pracujących stacjonarnie. Nierzadko spędzają one wiele czasu na prywatnych rozmowach ze współpracownikami, ale nie są z tego rozliczanie, ponieważ ich obecność z biurze jest wystarczająca, aby stwierdzić, że pracują.
6. Mniejsze szanse na uznanie szefa
Nawet najlepszemu pracownikowi znacznie trudniej jest zyskać uznanie szefa, jeśli na codzień nie przebywa w jego otoczeniu. Osoby, które mają chociażby szansę krótko porozmawiać z przełożonym w biurze, mogą szybciej zyskać w jego oczach, niż ci, którzy tylko dosyłają swoje zadania online. Oczywiście firmy organizują wyjazdy integracyjne, ale codzienne przebywanie w otoczeniu czy to szefa, czy kolegów z teamu, nie da Ci tylu możliwości na zintegrowanie się w takim samym stopniu, co w przypadku pracy z biura.
7. Mniej benefitów
Praca zdalna jest benefitem sama w sobie. Możesz lepiej zorganizować swój dzień i połączyć życie prywatne z zawodowym. Co więcej, wiąże się ona także ze sporymi oszczędnościami czasu i pieniędzy, które w przypadku konieczności pracy z biura, straciłbyś na dojazd. Nie mniej jednak, pracownicy stacjonarni w firmach IT mogą liczyć zazwyczaj na szereg usług pozapłacowych takich jak chociażby: darmowe przekąski, posiłki (w szczególnie popularne są pizza piątki) i kawa w biurze, lekcje językowe, masaże w pracy i wiele innych. Niektóre firmy posiadają nawet własne siłownie, z których pozwalają nieodpłatnie korzystać swoim pracownikom i ich bliskim. Analizując zatem za i przeciw, warto mieć na uwadze także ten szczegół.
Praca zdalna to świetna opcja, szczególnie dla osób, które mieszkają w małych miejscowościach, gdzie nie ma żadnych większych firm. Decydując się jednak na tę formę współpracy, musisz dobrze przeanalizować, czy na tym etapie kariery będzie ona dla Ciebie odpowiednia.
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.